Waarom je een social media rapportage moet maken!

Het afgelopen jaar is er waarschijnlijk veel veranderd voor jezelf én voor je bedrijf. Veel bedrijven zijn daarom volop aan de slag gegaan met het inzetten van sociale media. Maar heb je ook de prestaties van deze online kanalen gemonitord en geëvalueerd? Wij leggen je uit waarom een social media rapportage onmisbaar is!

Waarom is een social media rapportage nou zo belangrijk?

Leuk dat je het vraagt! Het maken van een social media rapportage is voor bijvoorbeeld een marketingafdeling erg belangrijk. Met behulp van statistieken kun je inzicht krijgen in alle verschillende acties die de doelgroep op jouw pagina of aan de hand van een advertentie heeft uitgevoerd. Hieronder vallen bijvoorbeeld klikken, leads, likes, bereikte personen en nog veel meer. Voeg deze statistieken samen in een mooi overzicht en je bent gelijk in staat om te controleren of je jouw doelstelling hebt behaald. 

Ook kom je zo achter relevante informatie, zoals: welk type bericht presteert het beste? Welke berichten zorgen voor meer conversie? Op welk tijdstip kun je het beste een bericht plaatsen? Zo kun je de goede en minder goede punten meenemen en optimaliseer je meteen de content voor de komende periode! Daarnaast geeft een goede media-analyse een overzicht van je zichtbaarheid over de afgelopen periode en laat je precies zien hoe je er nu voor staat.

Het vijfstappenplan voor een sterke social media rapportage

Bij het maken van een rapportage is het van belang dat er geen onnodige informatie wordt gebruikt. Om tot een goed verslag te komen hebben wij deze vijf stappen voor je op een rijtje gezet!

Stap 1: definieer het doel

Voordat je begint is het handig om te specificeren wat je precies met je rapportage wilt bereiken. Wil je bijvoorbeeld in kaart brengen welke doelen er behaald zijn? Wil je kijken of de juiste strategie wordt gebruikt? Of wil je juist alle successen belichten?

Stap 2: wie gaat jouw verslag lezen?

Naast het doel van je verslag, is het belangrijk om te weten wie jouw verslag gaat lezen. Is de ontvanger het hele bedrijf? Dan is het belangrijk dat ook personen met andere expertises jouw verslag begrijpen. Leg daarom alles duidelijk en in begrijpelijke taal uit.

Stap 3: wat is het tijdsbestek van jouw verslag?

Op sommige social mediakanalen kun je niet zelf een specifieke periode instellen waarover je de statistieken terug wilt zien. Dit geldt bijvoorbeeld voor Instagram. Op Facebook kun je daarentegen wél tot maanden geleden terugkijken in de statistieken. Het is daarom belangrijk om te weten welk tijdsbestek jouw verslag heeft. Wij raden je aan om elke maand jouw statistieken bij te houden. Wanneer je dit doet kun je namelijk makkelijk de prestaties per maand of per kwartaal vergelijken!  

Stap 4: welke data neem je mee?

Dit is de belangrijkste stap van jouw rapportage.  Sommige informatie is namelijk helemaal niet relevant om mee te nemen. Je moet daarom keuzes maken. Jouw social media rapportage belandt uiteindelijk op de grote stapel wanneer deze te lang is en er geen samenhang is. Hou hierbij stap 1 en 2 goed in je achterhoofd!

Stap 5: hoe ziet jouw rapportage eruit?

Hoe zorg je ervoor dat alles logisch in elkaar zit en iedereen jouw rapportage ook nog eens begrijpt? Tipje van ons: maak gebruik van beeldmateriaal! Wanneer je dit doet kun je in één oogopslag alle belangrijke data belichten en is het ook nog eens overzichtelijk.

We hopen dat je met dit stappenplan voor een goede social media rapportage even vooruit kan! Kom je er toch niet helemaal uit, of heb je ergens anders onze hulp bij nodig? Neem dan gerust contact met ons op. Dan helpen we je graag om jouw social media kanalen te optimaliseren. 😊

Share on facebook
Deel op Facebook
Share on twitter
Deel op Twitter
Share on linkedin
Deel op LinkedIn
Share on email
Deel via Email
Share on whatsapp
Deel op Whatsapp