Hoe zorg je voor een goede gebruikerservaring op je website?
Je hebt het vast al eens voorbij zien komen in de marketingwereld: user experience, also known as ‘UX’ of vrij vertaald in het Nederlands: gebruikerservaring. Het is een belangrijke ervaring van potentiële klanten. Waarom? Omdat het bepalend kan zijn om een product of dienst bij jou af te nemen! Hoe zorg je voor een goede gebruikerservaring op je website?
Bij user experience gaat het er eigenlijk om dat je kijkt naar de gebruikerservaring van je website. Ieder bedrijf kan UX toepassen, aangezien tegenwoordig iedereen een website heeft. Je moet de website zo inrichten dat je potentiële klant zonder te veel moeite kan vinden waar die voor op je website komt. Staat alles bijvoorbeeld op de juiste plek? Wordt iedere knop op de juiste positie weergegeven? Moeten bezoekers veel scrollen om op je website te komen? Dat zijn allemaal onderdelen van user experience.
De ultieme UX
De ultieme user experience is er niet in het algemeen, want het ligt helemaal aan wat jij wilt uitdragen, wat je boodschap is en wat je op je pagina wilt bereiken. Er worden jaarlijks onderzoeken gedaan naar gebruikerservaring en daar zit een bepaalde trend in, waardoor jouw website ook constant moet meegaan in de veranderingen.
Onderzoek de gebruikerservaring op je website
Een voorbeeld van een tool die je kunt gebruiken als hulpmiddel bij het onderzoeken van de gebruikerservaring op je website, is ‘Hotjar’. Dat laat eigenlijk een soort heatmap zien op je website waarmee je kunt zien hoe gebruikers omgaan met je website. Als je ziet dat een bepaalde knop die voor jou heel belangrijk is (bijvoorbeeld om een contactformulier in te vullen) niet wordt gevonden, dan weet je dat je daar aanpassingen in moet doen. Als dat bijvoorbeeld de belangrijkste knop is om leads binnen te halen, dan moet je er wel voor zorgen dat die knop prominent in beeld komt of daadwerkelijk gebruikt wordt.
User experience is eigenlijk een beetje een mix van psychologie en design. Het is vooral heel goed nadenken en analyseren hoe mensen jouw website gaan gebruiken. Door middel van tools, zoals hotjar, krijg je echt een beeld van hoe die wordt gebruikt en of het strookt met de manier waarop jij wilt dat die gebruikt wordt. Dus het is vooral goed nadenken, relativeren en kennis hebben van de klantreis. Daarnaast is het belangrijk om de eerder benoemde trends en ontwikkelingen in de gaten te houden!
Nu weet je dus waar je zoal naar moet kijken op het gebied van user experience! Denk je na het lezen van dit artikel: ik wil hiermee aan de slag, maar weet niet hoe de klantreis in zijn werking gaat? Ook daar schreven we al een blog over. Hier lees je hoe je de customer journey in kaart brengt!
